Er is nog een eenvoudige maar heel effectieve manier om ruimte in je leven te vinden die nauw samenhangt met je bewustzijn. Je aandacht kan zich dan verplaatsen van de ademhaling naar een levendigheid in je lichaam. Ervaar die levendigheid door tintelingen te scannen, je borstkas op en neer te voelen gaan, je ogen te sluiten en de kleur aan de binnenkant te ervaren, je zitvlak tegen de stoel te ervaren. Die gevoelde levendigheid in je, verspreid door je lichaam is een heel effectieve manier om je te verbinden met je bewustzijn .

Je bewust zijn van het innerlijke lichaamzelf niet meer kunnen voelen. Niet in staat te zijn het leven te voelen dat het stoffelijke lichaam bezielt, het leven dat je zelf bent, is het grootste verlies dat je kan overkomen. Je gaat dan niet alleen zoeken naar dingen die deze natuurlijke toestand van welbevinden in je kunnen vervangen, maar ook naar iets waarmee je het voortdurende gevoel van onbehagen kunt verstoppen dat je voelt als je niet in contact staat met de levendigheid in je, die er altijd is maar gewoonlijk over het hoofd wordt gezien.
Tot de vervangingsmiddelen die mensen zoeken behoren de door drugs opgewekte roes, (te) sterke prikkeling van de zintuigen door bijvoorbeeld erg harde muziek, opwindende of gevaarlijke activiteiten en een obsessie met seks. Zelfs drama in relaties wordt gebruikt als vervanging van dat echte gevoel dat je leeft.
De meest gezochte dekmantel voor het continue onbehagen op de achtergrond is een intieme relatie: een man of vrouw die 'me gelukkig zal maken'. Het is natuurlijk ook een van de meest ervaren 'teleurstellingen'. En als het onbehagen aan de oppervlakte komt, krijgt de partner meestal de schuld.
heel. In het begin moet je misschien bij deze oefening je ogen dichtdoen; doe ze als je je innerlijke lichaam eenmaal voelt weer open en kijk om je heen terwijl je je lichaam blijft voelen. Sommige lezers hoeven hun ogen niet dicht te doen; zij kunnen hun innerlijke lichaam voelen terwijl ze dit lezen.